מלנומה בגב

מלנומה בגב

מלנומה היא סוג של גידול סרטני המתחיל בדרך כלל בעור או בשומה, הבעיה מתפתחת כתוצאה מגידול מהיר של תאי המלנוציטים הנמצאים בעור. בקרב גברים המלנומה שכיחה בעיקר באזור הגב, ואצל נשים האזור השכיח למלנומה הוא בעור השוקיים. עם זאת, חשוב לציין כי המלנומה עלולה להתפתח באזורים נוספים בגוף, לדוגמה בכפות הידיים והרגליים, מתחת לציפורניים, באזור החזה, בעיניים ועוד.

כאמור, גברים רבים סובלים ממלנומה באזור הגב, זו מחלה ממאירה ומסוכנת הנגרמת לרוב כתוצאה מחשיפה ממושכת ולא מבוקרת לקרינה האולטרה סגולה של השמש, או כתוצאה מחשיפה לא מבוקרת לקרינת UV מלאכותית במכוני השיזוף השונים. המלנומה עלולה להתפתח אצל גברים ונשים כאחד, בעלי גוון עור בהיר או כהה, אך הסיכוי להתפתחות הגידול הסרטני הוא גבוה יותר בקרב אנשים הנוטים להישרף בקלות כמו בהירי עור, בעלי שיער בהיר או שיער אדמוני וכדומה.

תסמיני המלנומה

המלנומה מתפתחת כתוצאה מחלוקה בלתי מבוקרת של תאי המלנוציטים בעור, הגידול עשוי להתפשט לאיברים נוספים בגוף. תאי המלנוציטים עוברים משכבת הדרמיס לאפידרמיס, הם אחראים על ייצור המלונין – פיגמנט המגן מפני קרינת ה-UV. יש צורות שונות של מלנומה:

  • מלנומה מתפשטת שטחית – סוג זה נקרא Superficial Spreading Melanoma, הוא גם הנפוץ ביותר ומהווה כ-70% מהמקרים, כאשר אצל הנשים ניתן למצוא את הגידול באזור הרגליים ואצל גברים לרוב הגידול יופיע באזור הגב או בחזרה. תאי המלנומה מתפשטים יחסית לאט בצורה שטוחה ובהדרגה על פני העור, לכן חשוב לעבור אבחון תקופתי של נקודות חן ושומות על מנת לאבחן מוקדם את המחלה.
  • מלנומה קשרייתית – סוג זה נקרא באנגלית Nodular Melanoma, הוא מהווה כ-15% מהמקרים, נוטה להיות אגרסיבי ולהתפתח מהר בעיקר באזור הגב, החזה, הצוואר והראש.
  • מלנומה של הקצוות – סוג זה נקרא באנגלית Acral Melanoma, הוא מהווה כ-10% מהמקרים, מופיע בעיקר בכפות הידיים והרגליים, לעתים הגידול יופיע מתחת לציפורניים.
  • מלנומה נמש ממאירה – סוג זה נקרא Lentigo Maligna Melanoma, מופעי בעיקר אצל אנשים מבוגרים באזורי עור שנחשפו באופן ממושך לקרינת השמש.

אבחון מוקדם של הגידול הסרטני

חשוב לעבור אבחון מקצועי לגילוי מוקדם של המלנומה, האבחון מומלץ לכולם ובעיקר למי שנמצא בקבוצות הסיכון להתפתחות המחלה, למשל בעלי עור בהיר, בעלי עיניים כחולות, בעלי שיער בהיר או אדמוני ואנשים בעלי רקע משפחתי למחלה, כמו גם אנשים שעל עור גופם למעלה מ-100 שומות ולבעלי מערכת חיסונית חלשה.

באמצעות אבחון נקודות חן במרפאה מקצועית למיפוי שומות ניתן לגלות בזמן את המחלה ולהציע טיפול יעיל בהתאם לדרגת החומרה. כל מי שנמצא בקבוצת סיכון חייב לעבור בדיקות תקופתיות כדי לגלות בזמן תסמינים לסרטן העור מסוג מלנומה, מומלץ לבצע בדיקות בבית באופן עצמי בתדירות גבוהה, ובכל מקרה של שינוי בגודל ובגוון השומה, או התפתחות שומות חדשות, יש לפנות לרופא להמשך אבחון.

מאחר וזיהוי מלנומה בגב קשה לבצע לבד, כדאי להיעזר בקרוב משפחה או באדם אחר כדי לגלות שינוי בשומות ולאתר תסמינים למחלה בזמן. כמו כן, מומלץ לעבור מיפוי ובדיקת נקודות חן תקופתית במרפאה מקצועית המתמחה בנושא.

מאמרים נוספים

בודק...