נגע בעור – אבחון וטיפול

דרמוסקופיה

גידולים בעור נחלקים לשתי קבוצות – גידולי עור ממאירים ושפירים, רוב הגידולים הם שפירים ואינם מסכנים את בריאות המטופל. עם זאת, למרות שגידולי עור שפירים אינם מסוכנים בריאותית הם עלולים להטריד מבחינה אסתטית. כמו כן, יש לעבור בדיקה מקצועית, על מנת לאבחן בדיוק האם הנגע בעור הוא גידול ממאיר המחייב טיפול רפואי מתאים.

נגעי עור שפירים

יש מגוון גדול ורחב של נגעי עור שפירים, הם יכולים להופיע במקומות שונים בעור בכל גיל. בין נגעי העור הנפוצים ניתן למנות את הבאים:

  • סרחי עור – סרחי עור, באנגלית Skin tags, מופיעים כנגע רך בגוון העור התלוי על מעין גבעול. סרחי עור יופיעו לרוב באזורי הצוואה והקפלים, לדוגמה בבית השחי, במפשעה וכדומה.
  • קרטוזה שומנית (סבוריאית) – גידול עור שפיר המופיע בעיקר בקרב האוכלוסייה הבוגרת, הגידול מופיע בגוון שבין חום בהיר לשחור, בשטחי עור החשופים לשמש.
  • כתמי שמש – כתם בגוון חום המופיע באזורים החשופים לשמש כמו באזור הפנים, הידיים ובחלק העליון של החזה.
  • היפרפלזיה סבצאית – נגע עור שטוח בגוון צהבהב המופיע באזור הפנים, כתוצאה משגשוג שפיר של בלוטות החלב.
  • קסנטלזמה – נגע בגוון צהבהב המופיע באזור העפעפיים, מהווה בעיה אסתטית בשל מיקומו המרכזי.
  • סירינגומה – נגע קטן המופיע בגוון עור עד צהבהב, לעתים באזור העפעפיים, זהו גידול שפיר שמקורו בבלוטות הזיעה.
  • שומה אינטרארדמלית – נקודת חן העוברת הליך הבשלה תקין ומופיעה בגוון העור, לרוב תופיע באזור הפנים והקרקפת.

נגעי עור ממאירים

כאמור, נגעי עור עלולים להיות ממאירים, זו תופעה שכיחה בעיקר בקרב האדם המערבי, לרוב הם נגרמים כתוצאה מחשיפה ממושכת לשמש. הנזק המצטבר של קרינת השמש גורם להתפתחות גידול העור, נהוג לחלק את נגעי העור הממאירים לשתי קבוצות – סרטן עור מסוג מלנומה שמקורו בהתרבות התאים המלנוציטים שאחראים על ייצור המלונין, וגידולי עור הקשורים בשמש אך אינם מלנומה, ביניהם גידול שכיח הנקרא קרצינומה של תאי הבסיס (BCC) וקרצינומה של תאי הקשקש (SCC).

אבחון מוקדם

לרוב, מאבחנים נגע עור כגידול שפיר שאינו מסוכן, אך חשוב לעבור אבחון מקצועי ותקופתי על מנת לאבחן נגעי עור ממאירים מוקדם ככל הניתן. אבחון סרטן העור בשלב מוקדם מבוסס על בדיקה רפואית, אך גם למטופל יש אחריות וחלק חשוב בגילוי מוקדם של הבעיה. חשוב לזכור כי ברוב המקרים המטופל מרגיש בקו הבריאות ולכן אינו שם לב לבעיה, לכן כדאי לבצע בדיקה שגרתית בבית כדי לאתר בזמן שינוי בגודל, בצורה ובהתפתחות נגעי העור, וכדי לגלות נגעים חדשים בעור. מאחר וישנם אזורים שקשה לראות לבד, יש להיעזר בבן משפחה, אך הפתרון המומלץ ביותר כיום הוא לעבור בדיקת נקודות חן ונגעי עור במרפאה מקצועית המתמחה בנושא.

הטיפול בנגעי העור תלוי בסוג הגידול, עשוי להיות באמצעות כריתה כירורגית, הקפאה בחנקן נוזלי, גילוח הגידול, הסרת נגע בעור בלייזר או צריבה במחט חשמלית.

מאמרים נוספים

בודק...