מיפוי שומות ממוחשב

מיפוי שומות ממוחשב או על הדרך בה טכנולוגיה מצילה חיים

הטכנולוגיה שמקיפה אותנו בכל תחומי החיים שיפרה רבות את איכות הטיפול הרפואי שאנחנו יכולים לקבל. הרפואה התקדמה מאוד בזכות פיתוחים טכנולוגיים רבים, באמצעותם ניתן לזהות בקלות רבה יותר סוגי סרטן שונים, כמו למשל סרטן העור.
מיפוי שומות ממוחשב הוא דוגמא טובה מאוד לדרך בה טכנולוגיה יכולה לסייע לגילוי מוקדם של סרטן העור ולהציל חיים. 
המיפוי מתבצע באמצעות סריקה ממוחשבת של כל השומות ונקודות החן שישנן בכל איזורי הגוף. לאחר ביצוע הסריקה הראשונה ובחינת הנקודות באמצעות מכשור מתקדם, מוזזמנים המטופלים לחזור על הבדיקה מידי שנה. בבדיקה החוזרת אפשר להשוות את השינויים במרקם, בצורה או בגודל של השומות ונקודות החן, או הופעת שומות חדשות, ובכך להתריע ששומות ונקודות חן אלו עלולות להיות סרטניות.
השינויים החלים בשומות ונקודות חן יכולים להיות זעירים מאוד, שעין אנושית לא יכולה לזהות עד שהם הופכים להיות שינויים קיצוניים מאוד. בשל כך, המיפוי הממוחשב יכול לזהות בצורה מדויקת יותר את השינויים שחלו בשומות ובנקודות החן שלנו.

יתרונות של מיפוי שומות ממוחשב

ישנם יתרונות רבים בשימוש בטכנולוגיה כאשר אנחנו רוצים לזהות מחלות שונות.  מיפוי שומות ממוחשב, אשר נעשה כחלק מסדרה של שגרת בדיקות רפואיות, יכול לסייע לזהות באופן מוקדם ומדויק את השינויי המעידים על התפתחות סרטן העור, ולהפחית משמעותית את מספר הביופסיות המיותרות.
ככל שנהיה מודעים יותר לאחוזי הסיכון שלנו או של קרובי המשפחה שלנו לפתח סרטן עור, ונקפיד על שגרת בדיקות קבועה שמתבצעת על ידי רופא עור מומחה,  כך יגברו הסיכויים לאבחון מוקדם של סרטן עור, ודרכי הטיפול והריפוי יהיו קצרות, קלות ואפקטיביות יותר. 

מיפוי שומות ממוחשב – כיצד זה מתבצע?

מיפוי שומות ממוחשב יכול להתבצע אך ורק על ידי רופא עור מומחה. המיפוי נעשה על ידי סריקה וצילום של כל הגוף באיכות גבוהה מכל עבריו, ובדיקה פרטנית של כל השומות ע"י הרופא בעזרת דרמוסקופ.

לאחר ביצוע התיעוד של השומות ונקודות החן בבדיקות הבאות ובסריקות הבאות שלהן הרופא יכול לזהות שינוי משמעותי בהם.

הרופא יכול לזהות בדיוק של מילימטר אחד האם חל שינוי בצורה או בגודל של השומות ושל נקודות החן שלנו. כאשר חל שינוי כזה, יחליט הרופא האם יש מקום לבצע ביופסיה מהשומה (כלומר הסרה שלה ושליחה שלה לבדיקה האם היא סרטנית).

מאמרים נוספים

בודק...