נקודת חן מדממת

מלנומה בגב

ישנם סוגים שונים של נקודות חן, ורובן לא מזיקות או מחשידות. עם זאת, לעיתים ישנן נקודות חן אשר מעלות חששות להיתכנותו של סרטן העור, ובמקרים אלו חשוב להיות מודעים ולגשת לבדיקות. אחת התופעות אשר עלולות להעיד על סיכון פוטנציאלי הינה נקודת חן מדממת.

נקודות חן חשודות ומודעות לבדיקה

אבחון מוקדם של סרטן העור הינו אחד הדברים החשובים ביותר. הסיבה לכך קשורה תחילה באפשרות למנוע התפתחותו של סרטן העור, ושנית בטיפול יעיל ומהיר אשר יכול למנוע התפתחויות חריפות יותר של הסרטן. כאשר ישנן נקודות חן חשודות, חשוב ביותר לגשת לטיפול, ולאחר מכן גם להקפיד בבדיקות תקופתיות כל שישה חודשים לערך. על ידי זיהוין של נקודות חן חשודות, הסרתן ובדיקתן ניתן פעמים רבות למנוע בעיות עתידיות. אז אלו נקודות חן נחשבות לחשודות?

ישנם מספר תסמינים אשר יכולים להעיד על נקודות חן מסוכנות:

  •        נקודות חן אסימטריות – נקודות חן מסוג זה לא נראות בצורה ברורה ואחודה, אלא למעשה ישנה אי-סימטריות בין צדיהן השונים.
  •        נקודות חן בצבעים שונים – לפעמים זוהי נקודת החן עצמה אשר מכילה מספר צבעים, ולעיתים מדובר בנקודת חן אשר שינתה את צבעה לאורך זמן.
  •        גדלים לא נורמטיביים – לפעמים מדובר בנקודת חן אשר גדלה עם הזמן, ולעיתים מדובר בנקודת חן גדולה במיוחד.
  •        רמת נקודת החן – ייתכן שהיא בולטת במיוחד, עם אודם או גלד בקרבתה.
  •        דימום וגירוד – נקודת חן מדממת הינה כבר עניין לחשד. לעיתים הדימום הוא כתוצאה מגרד בנקודה ואזורה, ולעיתים לא. בין אם מדובר בגרד או דימום, יש לגשת לבדוק עם רופא במה מדובר.

בדיקת והסרת נקודות חן

כאשר ישנה נקודת חן חשודה, חשוב לגשת לבדיקה בהקדם האפשרי. זיהוי מוקדם של נקודות חן בעייתיות יכול לשפר משמעותית את הסיכוי למניעת וטיפול בסרטן העור. בדיקת נקודות חן אינו תהליך מורכב, ולמעשה הוא די פשוט. פעמים רבות, יחליט הרופא אשר מבצע את הבדיקה כי יש גם להסיר את נקודת החן, בין אם מדובר בנקודה סרטנית או לא. אז יהיה ניתן לשלוח את הנקודה עצמה לביופסיה, ולאבחן האם מדובר במקרה של סרטן ממאיר או לא, וגם ייתכן שכך ניתן למנוע את התפתחותה של נקודת החן לכדי דבר מה בעייתי.

הבדיקה עצמה לוקחת מספר דקות בלבד, ולמעשה הדבר החשוב ביותר בה הוא המעקב לאורך זמן. זאת אומרת, מרגע וישנו חשש להתפתחותן של נקודות חן בעייתיות, יש להגיע לבדיקתן כל כחצי שנה, לעקוב אחר התפתחותן, צורתן, צבען, וכדומה.

אם אחת מנקודות החן מדממת, זוהי נורת אזהרה אשר יש לבחון מקרוב. רק על ידי בדיקה מדוקדקת על ידי רופא מומחה ופעמים רבות ביופסיה יהיה ניתן לקבוע האם מדובר בסרטן העור או לא. לשם כך חשוב להיות עם האצבע על הדופק, להגיע לבדיקות בזמן, ולהקפיד להכיר את התפתחותן של נקודות החן על גופכם, תצורתן, תחושתן, והבעיות השונות הנוגעות להן.

מאמרים נוספים

בודק...