נקודות חן סרטניות

62948088 - illustration of the growth of melanoma

סרטן העור הוא אחד מסוגי הסרטן השכיחים בעולם, אך הבשורה הטובה היא שגילוי מוקדם של המחלה עשוי להציל חיים.

כשבעים אחוזים מנקודות החן הסרטניות מופיעות ישירות כנקודות חן סרטניות, מסוג מלנומה, כלומר נקודות חן חדשות. בשלושים האחוזים האחרים מהמקרים, מתפתחות הנקודות הסרטניות מנקודות חן קיימות. נקודות חן סרטניות יכולות להופיע בכל מקום בגוף וריבוי נקודות החן בגוף הוא גורם הסיכון העיקרי למחלה, ולא החשיפה לשמש.

נקודות חן סרטניות – 4 דברים שחשוב לדעת

המלנומה היא גידול ממאיר שמקורו במלנוציטים. בשלבים הראשונים של המחלה, המלנומה נראית כנקודת חן רגילה וזהו השלב שבו גילוי מוקדם של המחלה עשוי להביא לריפוי. זו הסיבה שחייבים להגיע לרופא עור אחת לשנה לבדיקת נקודות חן מסוכנות. אם יש לכם ריבוי של נקודות חן חדשות או קיימות, חשוב לבצע את המעקב לעתים קרובות יותר.

ריבוי נקודות חן הוא גורם הסיכון העיקרי של התפתחות המחלה. כל מי שיש לו מספר גדול של נקודות חן נמצא בסיכון גבוה להופעת המחלה, גם אם הוא אינו נחשף לשמש.

נקודות חן שפירות אינן נחשבות לנגעים טרום סרטניים, ולכן אין צורך להסיר אותן כל עוד לא התפתחו בהן תאים סרטניים. ובנוסף, אין דרך לצפות מראש איזו נקודת חן שפירה עלולה להיהפך לנקודת חן ממאירה, הדרך היחידה להתגבר על המחלה היא גילוי מוקדם. כאשר נקודת החן היא שטחית ועדיין לא חדרה לעומק, סיכויי ההחלמה עומדים על כמאה אחוזים, אך ככל שהגידול עמוק יותר, סיכויי ההחלמה פוחתים.

חשוב לבצע בדיקה עצמית אחת לחודש ולשים לב לשינויים הבאים:

  • הופעה של נקודות חן חדשות.
  • שינוי כלשהו בנקודות החן הקיימות
מלנומה בצורתה ה"קלאסית"- כתם בגון חום-אפור- שחור, אסימטרי, עם שוליים משוננים וריבוי גוונים

מלנומה בצורתה ה"קלאסית"- כתם בגון חום-אפור- שחור, אסימטרי, עם שוליים משוננים וריבוי גוונים

נקודות חן מסוכנות – הכול על הבדיקה הרפואית

טרם לבדיקה הגופנית, הרופא ישאל את הנבדק על הופעה של נקודות חן חדשות, על נקודות חן שנראו לו חשודות בבדיקה העצמית שהוא ערך, ועל נקודות חן אחרות שאנשים אחרים העירו לו עליהן.

כאשר מגיע המטופל למעקב ולבדיקה אצל הרופא, על הרופא לבדוק בדרמוסקופ את כל נקודות החן.

הדרמוסקופ הוא מכשיר ידני קטן המאפשר לראות את תבנית רקמת העור מתחת לפני השטח בהגדלה ולאתר שינויים שאינם נראים בעין רגילה. השימוש במכשיר הדרמוסקופ  בידיים מיומנות מגדיל באופן משמעותי את הסיכויים לאתר נקודות חן סרטניות, גם בשלבים המוקדמים של המחלה.

במקרים שבהם יש חשד להיווצרות של נקודות חן מסוכנות (עם תאים סרטניים), יבצע הרופא הסרה כירורגית של נקודת החן.

מאמרים נוספים

בודק...