הסכנות בשיזוף – מדריך לקיץ

שיזוף בשמש

האם להיות שזוף פירושו להיות יפה? מדוע בארצנו שטופת השמש אין מספיק מודעות לנזקי השמש והשיזוף? כיצד להיזהר מהסכנות הטמונות בשיזוף? מדריך מיוחד לקיץ בריא

האם להיות שזוף פירושו להיות יפה? אידיאל היופי אשר נקשר לגוף שזוף השתנה רבות בחלוף השנים. עד תחילת המאה ה-20, שיזוף נחשב מאפיין של המעמדות הנמוכים בחברה – מאחר ואלה עסקו יותר בעבודת כפיים. לכן נשים וגברים מהמעמדות הגבוהים יותר חברתית וכלכלית (שנחשבו מובילי דעת הקהל) נמנעו ככל יכולתם משיזוף.

החל משנות ה-20 של המאה הקודמת (המאה ה-20) החלו להופיע דיווחים בספרות המדעית והפופולרית אודות היתרונות הבריאותיים של חשיפה לשמש – וזו נחשבה כפתרון למגוון רחב של מחלות שונות. דיווחים אלה גרמו בהדרגה לתפישת השיזוף כעניין בריא.
השפע הכלכלי היחסי ותרבות הפנאי שנוצרה החל ממחצית המאה ה-20 במדינות המערב, ובמקביל הקיצור ההדרגתי באורך בגדי הים (הביקיני המפורסם הוצג לראשונה ב-1946) הביאו את תרבות החשיפה לשמש בחופשה כסימן ל"חיים טובים" ולהצלחה כלכלית וחברתית – והעצימו את תפישת השיזוף כסממן חיצוני של ההצלחה. עולם התקשורת והפרסום, שגם הוא גדל בתפוצתו והשפעתו בתקופה זו, תרם את חלקו בהעצמת המסר והפצתו. אבל הגיע הזמן להבין שהשיזוף נותן לנו רק "מתנה" אחת – בעייתית מאוד: סכנה בריאותית ממשית.

האם כיום אנשים בישראל מודעים לנזקי השמש והשיזוף?

לפי סקרים שנערכו בארץ, קיימת מודעות גבוהה של הציבור כולו לנזקי השמש האפשריים. עם זאת, ביקור קצר בחופי הים ובריכות השחייה בחודשי הקיץ, בכל שעות היממה, מדגים בבירור כי המודעות איננה מתורגמת להתנהגות מתאימה ונכונה מול החשיפה לשמש.

מה מסוכן בשיזוף גבוה ובחשיפה גבוהה לשמש?

אור השמש המגיע לכדור הארץ – ומאפשר את החיים על פני האדמה – כולל גם קרינה בלתי נראית – הקרינה העל סגולה (אולטרה סגולית – UV). קרינה זו חודרת לעומק העור ופוגעת בתאי העור באופן ישיר וכמו כן עלולה לפגוע בחומר הגנטי DNA)). התוצאה המידית של פגיעה זו היא כוויית שמש.

יחד עם חשיפה מתמשכת ומצטברת לשמש, מופיעה הזדקנות של העור (המתבטאת ביובש עור, קמטים וכתמים) – וגדל באופן משמעותי הסיכון להופעת שלושת הסוגים השכיחים של סרטן העור: סרטן תאי בסיס, סרטן תאי קשקש ומלנומה.

הקרינה האולטרה סגולית פוגעת גם בעיניים ועלולה לגרום להופעת ירוד (קטרקט), לפגיעה בקרנית וברשתית – וכתוצאה מכך אף לירידה בראייה.

האם מיטות שיזוף נחשבות בטוחות יותר משיזוף תחת קרני השמש עצמן?

ממש לא. הוכח כי השימוש במיטות שיזוף מעלה משמעותית את הסיכון ללקות בשלושת הסוגים הנפוצים של סרטני העור (סרטן תאי בסיס, סרטון תאי קשקש ומלנומה). בכל העולם – וגם בישראל – הן מוכרות כגורם מסרטן, ממש כמו סיגריות.

בשנות ה-50 בישראל,  נהגו "לשטוף" תינוקות באמבטיות שמש, כדי שיספגו ויטמין D. מהי הסכנה שבחשיפה כזאת לשמש בגיל כה צעיר? האם באמת גופנו צריך לספוק ויטמין D מהשמש?

העור שלנו זוכר את כל קרני השמש הפוגעות בו מיום היוולדנו. בגיל צעיר, יכולת ההתמודדות של העור עם קרינת השמש נמוכה עוד יותר מאשר בגיל יותר מבוגר – והנזק שנוצר בחשיפה בגיל הילדות מתבטא במשך כל החיים.

לקרני השמש אכן יש יכולת להפוך ויטמין D בלתי פעיל – לויטמין D פעיל. אולם מידת החשיפה הנדרשת שונה מאוד מאדם לאדם – ורמות נמוכות של ויטמין D נמצאות גם אצל אנשים השוהים למשך שעות ארוכות בשמש. התוצאה היא כי מידת החשיפה הנכונה לקרני השמש, חשיפה שבה ייווצר מספיק ויטמין D, אינה ידועה לנו במדויק, ומשתנה כמובן משמעותית בהתאם לעונות השנה.

כיום ברור שניתן לקבל את מלוא כמות ויטמין ה-D הנדרשת מתזונה. מאחר וחסרונות החשיפה לשמש גבוהים משמעותית מהיתרון של ייצור ויטמין D, מומלץ להפחית את החשיפה לשמש ככל שניתן.

מהו המינון הנכון כיום של חשיפה לשמש?

שאלה זו זהה לשאלה מהו המינון הנכון של עישון סיגריות. כל חשיפה לשמש מעלה את הסיכון לפגוש בעתיד את אחד מנזקי השמש. לכן, ככל שנפחית חשיפה מודעת לשמש – כך ייטב מצבנו הבריאותי בתחום זה.

מהן העצות המרכזיות לשמירה על העור מפני השמש הקיצית?

הנה חמישה טיפים כיצד לשמור על העור שלנו בשמש:

  1. להפחית ככל שניתן חשיפה לשמש שאיננה הכרחית, בייחוד בשעות 9:00 עד עד 17:00 – אז הקרינה היא משמעותית.
    באתר השירות המטאורולוגי הישראלי ניתן למצוא כל יום תחזית למידת הקרינה האולטרה סגולית. כל התחום המסומן בצבע ירוק מאפשר חשיפה סבירה לשמש ללא הגנה. כל מה שמעבר לכך דורש מיגון.

2. קיימים כיום סוגי בד מיוחדים המגנים מהשמש באופן משמעותי יותר מבדים רגילים. בדים אלה משתמשים במדד UPF כמציין את מידת ההגנה שלהם משמש. ניתן למצוא ביגוד רגיל, בגדי ים, ביגוד טיולים וכובעים העשויים מבדים אלה – ומומלץ להשתמש בהם בכל חשיפה לשמש בחודשים שטופי השמש.

3.בחשיפה לשמש עדיף, כמובן, להימצא באזור מוצל. בריכות שחיה רבות מציעות כיום רשתות הצללה – ובחוף הים ניתן להשתמש בשמשיה. אולם צריך לזכור שהקרינה איננה מגיעה רק מהשמש, באופן ישיר, אלא גם מוחזרת מהסביבה – ממי הים והבריכה, מהחול, מאספלט וקירות בניינים. לכן, צל – כשלעצמו – אינו מספק הגנה מירבית.

4.שימוש תכוף בתכשירי ההגנה משמש (מסנני קרינה) יעיל להגנה על האיזורים החשופים. מומלץ להשתמש במסנן קרינה עם מקדם הגנה מעל 30. יש להשתמש גם בשפתון ייעודי המכיל מסנן קרינה – כי הרי השפתיים הן חלק מהעור.

5. יש להקפיד למרוח את מסנן הקרינה בכמות נדיבה (הכמות הנדרשת היא לפחות שתי כפות מלאות לכל הגוף), כחצי שעה טרם החשיפה לשמש, כל שעתיים בזמן החשיפה לשמש, ולאחר כל שהיה במים או הזעה ניכרת.

מאמרים נוספים

בודק...