שומה דיספלסטית

סרטן תאי הבסיס בעל גוונים - Basal Cell Carcinoma

שומה דיספלסטית – מהי ולמה חשוב לטפל בה?

התחלואה בעולם המערבי בסרטן העור היא תחלואה משמעותית מאוד. ישנם מספר סימנים שיכולים לעורר חשד שאולי חלינו בסרטן העור. סימנים אלו יכולים לכלול הופעה של שומות דיספלסטיות. שומה דיספלסטית היא למעשה נקודת חן או שומה שהצורה שלהן לא טיפוסית.

הצורה של שומות אלו יכולה להיות בעלת מספר גוונים בצבע שלה, מראה לא סמטרי, שוליים לא ברורים או שומה שמפרישה הפרשות שונות. כאשר יש חשד שיש לנו שומה מסוג זה עלינו לפנות במהרה לרופא עור. שומות אלו יכולות להיות גידולים שפריים (כלומר גידולים שהם לא סרטניים). מי שיש לו שומות מסוג זה נמצא בקבוצת סיכון לפתח בהמשך סרטן עור.

רשימת התסמינים של סרטן העור – צפה עכשיו

שומה דיספלסטית – כיצד ניתן לטפל בה?

ניתן לטפל בהופעה של שומה דיספלסטית בדרך כלל על ידי הסרה של השומה. בניגוד למה שרוב האנשים חושבים חשיפה לאור השמש היא לא הגורם העיקרי להתפתחות של סרטן העור. הסיבה העיקרית להתפתחות של סרטן העור היא הופעה של שומות לא סימטריות או שומות שהן א- נורמאליות, כלומר שהגודל או המידות שלהן לא נורמלי אלא חריג.

הטיפול הטוב ביותר לשומות אלו הוא מעקב וליווי צמוד של רופא עור מומחה. פעמים רבות המעקב והליווי כוללים גם התערבות כירורגית של טיפולים שונים כמו למשל הסרה של השומה במסגרת של ניתוח. חשוב להיות במעקב של רופא כי רק כך נוכל להיות מודעים לסיכון הרפואי שאנחנו חשופים לו ולקבל טיפול נאות ומתאים שיוכל לשפר את איכות החיים שלנו ואף להציל את החיים שלנו.

אבחון נקודת חן

שומה דיספלסטית – איך רופא עור איכותי יכול לסייע לנו לטפל בה?

רופא עור מומחה יוכל לזהות האם יש לנו שומה דיספלסטית על ידי ביצוע של בדיקת מיפוי ממוחשב לשומות שלנו. בדיקה זו היא בדיקה חשוב מאוד והיא נערכת לאורך תקופת זמן ארוכה. בדיקה זו נערכת באופן של ביקורת אחת לכמה חודשים שבכל ביקורת ניתן לזהות האם הגודל או הצורה של השומה השתנה.

לאנשים רבים יש שומות גדולות מאוד או שומות שהמראה שלהן חריג. רוב השומות הללו יופיעו בדרך כלל בקרקפת, בגפיים, בבטן או בגב. השומות יכולות להופיע גם באזורים אחרים בגוף כמו למשל המפשעה או החזה. אחד הסימנים המרכזיים לכך שהשומה יכולה להיות גידול שפיר היא הפרשה של נוזלים או חומרים שונים ממנה. חשוב לציין שמי שסובל משומות א- נורמליות נמצא תחת סיכון גבוה יותר לפתח מלנומה.

מאמרים נוספים

בודק...