גידולים מסכני חיים: סרטן תאי הקשקש

גידולים מסכני חיים

מחלות הסרטן, נחשבות לאחת התחלואות המורכבות והקשות ביותר מבחינת רמת ההתמודדות עימן. בתוך כך, סרטן העור הוא אחד מסוגי הסרטן הנפוצים ביותר, אשר נגרם בעיקר מן החשיפה הבלתי מוגנת לקרינת UV (קיצור של Ultra-violet) של השמש. אחד מסוגי סרטן העור הידועים, נקרא מלנומה (Melanoma). בין כלל סרטני העור הממאירים, היא נחשבת למסוכנת ביותר. המלנומה מתפתחת במקור במלנוציטים של העור, ועלולה להתפשט לאיברים ולמקומות שונים בגוף. אבחון מקדים של המחלה, הינו קריטי בכדי להצליח ולטפל בה.

סוג אחר של סרטן עור, בו אנו הולכים להתמקד במאמר זה, נקרא סרטן תאי הקשקש (המכונה בעגה המקצועית: Squamous Cell Carcinoma או בקיצור SCC). הוא נחשב לנפוץ פחות לעומת סוגי סרטן אחרים כמו סרטן תאי הבסיס, (Basal Cell Carcinoma) והוא נוצר מתאי קשקשים המצויים בשכבה העליונה של העור (שכבת ה-EPIDERMIS). תאי הקשקשים אחראים על ייצור הקראטין (KERATIN), חלבון קרני הנמצא בשפע באזורי העורף, הציפורניים ובשיער.

בדרך כלל, סרטן תאי הקשקש יופיע כבליטה זעירה או ככתם מעט קשה שצבעו אדום, אשר ילווה בקשקשת או בכיב מדמם שקשה לרפאו. מדובר בגידול המתפתח בדרך כלל באזורים חשופי שמש: האוזניים, השפתיים, אזורי הגפיים העליונות והתחתונות וכו'. צורתו של סרטן תאי הקשקש, מושפעת מן המקום בו הוא מופיע בגוף.

הסיבות השונות להופעת סרטן תאי הקשקש

אחת הסיבות הנפוצות להופעתו של סרטן תאי הקשקש היא החשיפה לשמש. הקרינה האולטרה סגולה של קרני השמש עלולה לגרום נזק למבנה ה-DNA של תאי הקשקש. מצב זה מוביל להתפתחותו של גידול ממאיר.

גורמים נוספים שעלולים לגרום לסרטן תאי הקשקש הינם:

  • נטייה גנטית מולדת לסרטן עור.
  • סרטן הנגרם כתוצאה מעישון (גידול באזור השפתיים).
  • צלקות שנגרמו מכוויות.
  • כיבים כרוניים ברגליים.
  • טיפולים הגורמים לדיכוי המערכת החיסונית.

כיצד ניתן לטפל בסרטן תאי הקשקש?

הסרת גידול כירורגית הינה האופציה הראשונה. אפשרות זו תלויה במידותיו, במיקומו, ובגידולים נוספים (במידה וקיימים). בהנחה ומדובר בגידול חמור, יש לבצע בירור מעמיק טרם ההחלטה לבצע מהלך כירורגי (ביצוע אולטרה סאונד, בדיקות MRI או CT). בהתאם להמלצותיו של גורם רפואי מסמך, יתכן ויהיה צורך בטיפולי כימותרפיה או רדיותרפיה.

מאמרים נוספים

בודק...