גילוי מוקדם של מלנומה

57144312 - melanoma, 3d rendering, a red stop sign

גילוי מלנומה בזמן יכול להציל חיים, ממש כך. נגעי העור הממאירים נחלקים לשתי קבוצות עיקריות: נגעי עור מסוג מלנומה ונגעי עור שנקראים "נגעי עור שאינם מלנומה". נתוני הסטטיסטיקה מלמדים כי בעולם המערבי חלה עלייה בשכיחות המחלה וישראל מדורגת במקום השני בשכיחות המלנומה, אחרי אוסטרליה וניו זילנד.

המלנומה היא סוג של סרטן הנגרם כתוצאה מחלוקה בלתי מבוקרת של תאים מלנוציטיים, התאים המייצרים את המלנין. המלנומה יכולה להופיע בכל מקום בעור, ולא רק באזורים החשופים לשמש, ובכל גיל.

בניגוד לדעה הרווחת בין האנשים, החשיפה לשמש אינה גורם הסיכון המרכזי להופעת המחלה, אלא ריבוי נקודות החן. המחקרים מוכיחים כי קיים קשר ישיר בין ריבוי שומות בעור לבין הסיכויים לחלות במחלה.

גילוי מוקדם של מלנומה – מציל חיים

גילוי מלנומה בשלב מוקדם הינו קריטי להמשך הטיפול במחלה. אם נצליח לאתר את המלנומה עוד לפני שהיא חדרה עמוק אל העור, רוב הסיכויים שהתאים הממאירים עדיין לא התפשטו לדרכי הלימפה וסיכויי ההחלמה גבוהים. אם לא נצליח לאתר בזמן את המלנומה, היא תצליח לחדור לדרכי הלימפה ומשם להתפשט לאיברים נוספים בגוף וסיכויי ההחלמה יהיו נמוכים מאוד.

כדי לגלות את המלנומה בזמן יש לעקוב אחרי נקודות החן ולשים לב לשינויים הבאים: כאשר מתרחש שינוי כלשהו בנקודות החן , כשאר יש לנקודת החן גבולות משוננים ולא ברורים, כאשר נקודת החן אינה סימטרית, כאשר יש ריבוי גוונים בשומה או אדמומית מסביב לנקודה או כאשר הופיעה נקודת חן חדשה אצל אנשים מעל גיל 40, כל הסימנים האלו עלולים להעיד על התפתחות מלנומה.

נקודת חן עם שני צבעים

אם יש לכם נקודות חן, מומלץ לעבור בדיקה שגרתית אצל רופא עור אחת לשנה, אך אם יש לכם ריבוי נקודות חן או שאתם נמנים על אוכלוסיית הסיכון, כדאי להיבדק לעתים תכופות יותר. כאמור גילוי מוקדם של מלנומה יכול להציל חיים.

השיטה הטובה ביותר לאבחון המלנומה היא בדיקה באמצעות דרמוסקופיה. הדרמוסקופיה היא שיטה שבה מאבחנים את המלנומה באמצעות מכשיר מיוחד, דרמוסקופ, המאפשר לראות מבנים של פיגמנטים מתחת לשכבת העור החיצונית. בניגוד לשיטות בדיקות אחרות המתבצעות בעין בלתי מזוינת, בדיקה באמצעות דרמוסקופ מעלה את האחוזים של גילוי המלנומה באחוזים ניכרים משישים אחוז לתשעים אחוז.

אולם דרמוסקופיה אינה נותנת מענה לסימן החשוב ביותר – שינוי בנקודות החן. לכך נדרש לבצע מיפוי שומות ממוחשב.

הטיפול במלנומה מתבצע באמצעות ניתוח לכריתת המלנומה. כאשר המלנומה שטחית ועדיין לא חדרה לדרכי הלימפה, לא יהיה צורך בטיפול נוסף, אך כאשר המלנומה עמוקה יותר יהיה צורך בטיפולים נוספים ובהן טיפולים ביולוגיים חדשניים.

לסיכום, לאור השכיחות הגבוהה של המחלה, חשוב לעבור בדיקות תקופתיות של העור, רצוי בשיטת דרמוסקופיה, ובעלי שומות מרובות – לעבור מיפוי שומות ממוחשב. גילוי מלנומה בשלב מוקדם, משפר באופן דרמטי את סיכויי ההחלמה.

מאמרים נוספים

בודק...