הסרת נקודות חן

דרמוסקופיה

נקודות חן הן נגעי עור בגוון כהה בשל הריכוז הגבוה של פיגמנט המלנין בנקודת החן. גם אם נקודות החן הן נקודות שפירות, הן עלולות לעבור התמרה סרטנית ולהתפתח לגידול ממאיר מסוג מלנומה. בניגוד לדעה הרווחת ברחוב, נקודות חן עלולות להתפתח למלנומה גם אם אתם לא נחשפים לשמש, לכן אם יש לכם הרבה נקודות חן חשוב לעקוב אחריהן, לשים לב לשינויים ולהגיע למעקב אצל רופא עור.

הסרת נקודות חן – על הטיפול ועל ההחלמה

הסימן החשוב המבדיל בין נקודת חן למלנומה הוא השינוי. עקבו אחרי נקודות החן ושימו לב לשינויים הבאים. אם נקודת החן מקבלת גוון שונה ולא אחיד, אם יש לה חוסר סימטריה, חלק אחד שטוח וחלק אחר בולט, אם נקודת החן גדלה או שהופיעו על ידה נקודות חדשות, אם יש לכם תחושה של גרד באזור, אם במקום הנקודה הופיע פצעון או אם הגבולות שלה מטושטשים ולא ברורים, בכל אחד מהשינויים הנ"ל אתם חייבים לפנות בהקדם לרופא לאבחון.

האבחון המקצועי ביותר מתבצע בעזרת דרמוסקופ. בהשוואה לבדיקה בעין בלתי מזוינת או עם זכוכית מגדלת, הדרמוסקופ מגדיל את יכולת האבחנה משישים אחוז לתשעים אחוז. זהו מכשיר המאפשר הצגת מבנים ושינויים בתוך העור שאינם נראים בבדיקה רגילה.

כדי לעקוב אחרי השינויים שעוברת נקודת החן יש לצלם אותה ולהשוות את מצב הנקודה בכל תקופה.

אם יוחלט להסיר את נקודת החן, אזי קיימת רק שיטה אחת מקובלת בעולם הרפואה: הסרה באיזמל ושליחת הדגימה לפתולוג.

רק אם נקודת החן תוסר במלואה ניתוח בעזרת איזמל יוכל הפתולוג לאבחן את טיבה . ישנן שיטות נוספות כמו הסרת נקודות חן בלייזר או באמצעות תמיסות שונות. אלא שבשיטות אלו לא ניתן לאבחן בוודאות מה טיבה של נקודת החן ולדעת האם אכן מדובר במלנומה. במידה ורוצים פשוט להסיר נקודה, גם הסרת נקודות חן בלייזר היא פתרון לגיטימי.

הליך הסרת נקודת החן, בכל שיטה, נמשך מספר דקות בלבד. תהליך ההחלמה הוא קל ונמשך מספר ימים. ביממה הראשונה אין לשטוף את האזור, אך בימים הבאים חשוב לשטוף את הפצע במים לפחות פעמיים ביום. יש למרוח משחה אנטיביוטית ולחבוש את הפצע. במשך תקופת ההחלמה חשוב לשמור על היגיינה של האזור כדי למנוע הופעה של זיהומים, ולכן לא מומלץ להתרחץ בים או בבריכה ויש להימנע מחשיפה לשמש.

הטיפולים להסרת נקודות חן נחשבים לטיפולים קלים, יחסית, הטיפול נערך בהרדמה מקומית והוא אינו כרוך בכאבים או בתופעות לוואי. רק במקרים נדירים עלולות להיות תופעות של זיהום או תגובה אלרגית לחומרי הרדמה. בכל תופעת לוואי יש לפנות לרופא המטפל.

ברוב המקרים תישאר צלקת קטנה, אך במשך הזמן היא תתבהר ותיטשטש.

מאמרים נוספים

בודק...